Over Bertine Boogaard
Samen met mijn man en onze vijf kinderen woon ik in Soest. We zijn een dynamisch gezin, waarin hoogbegaafdheid, autisme en AD(H)D een rol spelen. Door de jaren heen hebben wij, met behulp van goede hulpverlening, veel geleerd over gedrag en verbinding, wat onze verbondenheid met elkaar op een prachtige manier versterkt heeft. Hoe waardevol!
Deze ontdekking en winst wil ik graag met anderen delen. Vanuit mijn jarenlange ervaring als leerkracht in het (speciaal) basisonderwijs ben ik me gaan verdiepen in het contextuele denken, waarin relaties tussen mensen centraal staan. In ieder mens is een verlangen aanwezig naar verbinding met de ander. Ook wanneer relaties moeizaam zijn, is er een weg naar herstel mogelijk. In gezinnen en families. De hoop die dit biedt, is de bron van mijn passie waarmee ik in ‘de Tussenruimte’ met de ander het proces naar herstel aan wil gaan. Er is altijd verandering mogelijk.
Ik ben opgeleid als leerkracht, leerkracht speciaal onderwijs, specialist hoogbegaafdheid, autismedeskundige en gedragsdeskundige. Daarnaast heb ik twee P-hbo’s en een Masteropleiding gevolgd in de Contextuele Hulpverlening en ben geregistreerd contextueel therapeut (VCW) en SKJ geregistreerd.
Naast mijn praktijk voor contextuele therapie werk ik parttime als ambulant begeleider en contextueel coach in het onderwijs binnen arrangementen van kinderen rondom gedrag en hoogbegaafdheid. Daarnaast werk ik als gastdocent en trainer aan de Christelijke Hogeschool Ede, binnen het Instituut Contextuele Benadering.
De combinatie van mijn ervaring in ons gezin rondom gedragsproblematiek en mijn grote en diepgaande kennis over gedrag en relaties, maken mij tot een sterke therapeut voor kinderen, jongeren en volwassenen, die naast je staat en met je mee kan voelen in je persoonlijke situatie. Ik laat me inspireren door het christelijk geloof, de verbondenheid met Christus vormt de bron van mijn bestaan.


Over ‘de Tussenruimte’
‘de Tussenruimte’ is een plaats waar je als mens op adem mag komen. Een periode die een proces in je leven markeert: ervoor en erna. Moeilijke gebeurtenissen uit je leven mag je er neerleggen. Dingen uit het verleden, moeilijkheden in het hier en nu. Zorgen voor de toekomst. Ze krijgen een plaats in de tussenruimte, een veilige plek van rust. Je gaat een proces van verandering aan. Vanuit deze oase ga je als een sterker mens verder, in vrijheid verbonden met voor jou belangrijke anderen.
Mensen verlangen vaak naar herstelde en goede relaties, want ieder mens komt tot zijn bestemming in verbinding met de ander. Een relatie kan echter beschadigen door allerlei omstandigheden. Om de weg naar de ander te kunnen gaan, is het vaak eerst nodig om aandacht te geven aan wat er in jezelf leeft. Aan gevoelens, gedachten en overtuigingen, die verband kunnen houden met dingen die je geleerd hebt in je gezin van herkomst.
‘de Tussenruimte’ is een plek waar je deze kunt neerleggen, waar ze zonder oordeel gehoord zullen worden. Waar woorden die misschien lang ongezegd bleven, ruimte en licht krijgen.
Je gaat in een intensief proces op zoek naar wie jij zelf bent, naar herstel in relaties en innerlijke vrijheid in verbondenheid. Ik loop op dit pad graag met je mee!
Masterclasses en workshops over gedrag
‘de Tussenruimte’ biedt vanuit het contextuele denken verschillende masterclasses en workshops aan rondom gedrag van kinderen. Deze zijn gericht op het begeleiden van kinderen en jongeren.
De masterclasses en workshops worden op locatie gegeven. Er wordt altijd maatwerk geboden.
- Hoogbegaafdheid
- AD(H)D
- ASS (autisme)
- Trauma en hechting
- Ontwikkeling van hechtingsstijlen en het Intern Werkmodel bij kinderen en volwassenen
- Ontwikkelingsachterstand
- Samenwerken met ouders in het onderwijs binnen de dynamische driehoek
- Prikkelverwerking bij kinderen
- Het stille kind: ‘Hoe wordt dit zichtbaar?’


